The expansion of Open Access (OA) Electronic Thesis and Dissertation Repositories (E-TDs) necessitates Master’s students preparing abstracts in English, not just for local academic scrutiny but for academic dissemination. This approach embodies the ‘glocal’ perspective—rooted in local contexts yet aimed at engaging with the global academic community, irrespective of the thesis’s original language or field. Yet, research into Master’s thesis abstracts within the field of English for Academic Purposes (EAP) is still relatively rare, often limited to narrow perspectives, disciplinary scopes, and native-centric pedagogical models. This study addresses this gap by examining intrageneric and interdisciplinary variations in MA thesis abstracts across Law, Economics, and Applied Linguistics. It analyses the use of rhetorical moves and interactional metadiscourse markers to uncover how authors navigate and assert their individual voices within their respective academic fields. Furthermore, by broadening the current literature with a more extensive and diverse sample of MA thesis abstracts, this research also highlights the complex negotiation process inherent in today’s multicultural academic discourse, where genres serve as dynamic platforms for intercultural communication. Using a comprehensive dataset of 900 MA thesis abstracts, this study provides insights across varied academic contexts: Italian (University of Modena and Reggio Emilia), Anglo-American, and a broader European context. From the analysis, enriched by a parallel corpus of high-ranking research article abstracts in the same disciplines, it emerges that three analytical categories can constitute a novel contribution to the field: (i) Peripheral Practices, variations tied to specific educational settings within student sub-corpora; (ii) Core Practices, congruent with disciplinary values and ethos as corroborated by RA abstracts; and (iii) Genre-Specific Subtleties, traits unique to MA thesis abstracts, differentiating them from RA abstracts. The study concludes by proposing pedagogical applications that align with English as a Lingua Franca (ELF) and Intercultural Rhetoric (IR) principles. It underscores the critical balance between adhering to clear, established academic writing standards and developing flexible, inclusive educational models that respect disciplinary ethos.
L'espansione degli archivi elettronici ad accesso aperto di tesi e dissertazioni (E-TDs) richiede che gli studenti di laurea magistrale preparino i loro abstract in inglese, non solo per una valutazione accademica locale ma anche per una disseminazione a livello accademico globale. Questo approccio incarna la prospettiva 'glocale' — radicata nei contesti locali ma finalizzata al coinvolgimento con la comunità accademica globale, indipendentemente dalla lingua originale o dal campo di studio della tesi. Tuttavia, la ricerca sugli abstract delle tesi di laurea magistrale nel campo dell'English for Academic Purposes (EAP) è ancora relativamente rara, spesso limitata a prospettive ristrette, ambiti disciplinari specifici e modelli pedagogici incentrati sui parlanti nativi. Questo studio colma questa lacuna esaminando le variazioni intrageneriche e interdisciplinari negli abstract delle tesi di laurea magistrale nelle discipline di Diritto, Economia e Linguistica Applicata. Analizza l'uso delle mosse retoriche e dei marcatori metadiscorsivi interazionali per scoprire come gli autori navigano e affermano le loro voci individuali nei rispettivi campi accademici. Inoltre, ampliando la letteratura attuale con un campione più vasto e diversificato di abstract di tesi di laurea magistrale, questa ricerca evidenzia anche il complesso processo di negoziazione intrinseco nel discorso accademico multiculturale odierno, dove i generi fungono da piattaforme dinamiche per la comunicazione interculturale. Utilizzando un dataset completo di 900 abstract di tesi di laurea magistrale, lo studio fornisce spunti attraverso contesti accademici vari: italiano (Università di Modena e Reggio Emilia), anglo-americano e un contesto europeo più ampio. Dall'analisi, arricchita da un corpus parallelo di abstract di articoli di ricerca di alto profilo nelle stesse discipline, emergono tre categorie analitiche che possono costituire un contributo innovativo al campo: (i) Pratiche Periferiche, variazioni legate a contesti educativi specifici all'interno dei sub-corpora studenteschi; (ii) Pratiche Centrali, in linea con i valori e l'etica disciplinare come confermato dagli abstract degli articoli di ricerca (RA); e (iii) Sottigliezze Generiche Specifiche, tratti unici degli abstract delle tesi di laurea magistrale, che li differenziano dagli abstract dei RA. Lo studio si conclude proponendo applicazioni pedagogiche che si allineano ai principi di English as a Lingua Franca (ELF) e di Rhetoric Interculturale (IR). Sottolinea l'importanza di bilanciare gli standard di scrittura accademica chiari e consolidati con modelli educativi flessibili e inclusivi che rispettino l'ethos disciplinare mentre favoriscono voci accademiche diversificate.
Variazioni Intrageneriche e Interdisciplinari negli Abstract delle Tesi di Laurea Magistrale: Voci Emergenti nei Contesti Accademici Glocali / Fabiola Notari , 2025 Nov 26. 37. ciclo, Anno Accademico 2023/2024.
Variazioni Intrageneriche e Interdisciplinari negli Abstract delle Tesi di Laurea Magistrale: Voci Emergenti nei Contesti Accademici Glocali
NOTARI, FABIOLA
2025
Abstract
The expansion of Open Access (OA) Electronic Thesis and Dissertation Repositories (E-TDs) necessitates Master’s students preparing abstracts in English, not just for local academic scrutiny but for academic dissemination. This approach embodies the ‘glocal’ perspective—rooted in local contexts yet aimed at engaging with the global academic community, irrespective of the thesis’s original language or field. Yet, research into Master’s thesis abstracts within the field of English for Academic Purposes (EAP) is still relatively rare, often limited to narrow perspectives, disciplinary scopes, and native-centric pedagogical models. This study addresses this gap by examining intrageneric and interdisciplinary variations in MA thesis abstracts across Law, Economics, and Applied Linguistics. It analyses the use of rhetorical moves and interactional metadiscourse markers to uncover how authors navigate and assert their individual voices within their respective academic fields. Furthermore, by broadening the current literature with a more extensive and diverse sample of MA thesis abstracts, this research also highlights the complex negotiation process inherent in today’s multicultural academic discourse, where genres serve as dynamic platforms for intercultural communication. Using a comprehensive dataset of 900 MA thesis abstracts, this study provides insights across varied academic contexts: Italian (University of Modena and Reggio Emilia), Anglo-American, and a broader European context. From the analysis, enriched by a parallel corpus of high-ranking research article abstracts in the same disciplines, it emerges that three analytical categories can constitute a novel contribution to the field: (i) Peripheral Practices, variations tied to specific educational settings within student sub-corpora; (ii) Core Practices, congruent with disciplinary values and ethos as corroborated by RA abstracts; and (iii) Genre-Specific Subtleties, traits unique to MA thesis abstracts, differentiating them from RA abstracts. The study concludes by proposing pedagogical applications that align with English as a Lingua Franca (ELF) and Intercultural Rhetoric (IR) principles. It underscores the critical balance between adhering to clear, established academic writing standards and developing flexible, inclusive educational models that respect disciplinary ethos.| File | Dimensione | Formato | |
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