The contribution is part of a more general research design aimed at monitoring over time the training needs of teachers trained by the University of Modena and Reggio Emilia. An Italian adaptation of the self-efficacy questionnaire (Tschannen-Moran, Hoy, 2001), in the reduced 12-item version, was used to investigate the representations of teachers, both pre-service and in-service, All respondents to the questionnaire were asked to draw themselves in their work context. We collected about 900 anonymous questionnaires and drawings. A random sample of the drawings was examined on the basis of Thomas’ checklist (2001), which was intended to identify the presence/absence of elements (teacher and student activities and position, tools and visual aid, etc.) useful in representing a teacher-centered or student-centered approach to teaching. Initial descriptive analyses revealed a need for training on different assessment strategies for both in-service and pre-service teachers and a perception of self-efficacy more dependent on seniority than on qualification. Disaggregated analyses seem to show that students and teachers identify with a student-centered model. Data collected at the beginning of the training are discussed, with reference to the school order and the proposed training course.

Il contributo è parte di un disegno di ricerca più generale che intende monitorare i bisogni formativi degli insegnanti ai quali il corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Modena e Reggio Emilia rivolge la sua offerta formativa. Per indagare le rappresentazioni degli insegnanti, sia in formazione che in servizio, è stato utilizzato un adattamento italiano del questionario sull’auto efficacia (Tschannen-Moran, Hoy, 2001), nella versione ridotta a 12 item. A tutti coloro che hanno risposto al questionario è stato proposto di disegnare sé stessi nel proprio contesto lavorativo. Sono stati raccolti circa 900 questionari e disegni anonimi. Un campione casuale dei disegni è stato esaminato sulla base della checklist di Thomas (2001), per individuare la presenza/assenza di elementi (attività e posizione di docente e studenti, strumenti e aiuti visivi) utili a rappresentare un approccio all’ insegnamento centrato sul docente o sullo studente. Le prime analisi descrittive hanno evidenziato un bisogno di formazione sulle strategie di valutazione e una percezione di autoefficacia più dipendente dall’anzianità di servizio che dal titolo di studio. Le analisi disaggregate sembrano mostrare che studenti e insegnanti si riconoscono in un modello student-centered. Sono discussi i dati raccolti all’inizio del percorso formativo, con riferimento all’ordine di scuola e al percorso formativo proposto.

Self-efficacy perception and ideas of teaching and learning. An exploratory study with teachers / Bertolini, Chiara; Landi, Laura; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese. - (2024), pp. 234-243.

Self-efficacy perception and ideas of teaching and learning. An exploratory study with teachers

Bertolini, Chiara;Landi, Laura;Scipione Lucia;Vezzani Agnese
2024

Abstract

The contribution is part of a more general research design aimed at monitoring over time the training needs of teachers trained by the University of Modena and Reggio Emilia. An Italian adaptation of the self-efficacy questionnaire (Tschannen-Moran, Hoy, 2001), in the reduced 12-item version, was used to investigate the representations of teachers, both pre-service and in-service, All respondents to the questionnaire were asked to draw themselves in their work context. We collected about 900 anonymous questionnaires and drawings. A random sample of the drawings was examined on the basis of Thomas’ checklist (2001), which was intended to identify the presence/absence of elements (teacher and student activities and position, tools and visual aid, etc.) useful in representing a teacher-centered or student-centered approach to teaching. Initial descriptive analyses revealed a need for training on different assessment strategies for both in-service and pre-service teachers and a perception of self-efficacy more dependent on seniority than on qualification. Disaggregated analyses seem to show that students and teachers identify with a student-centered model. Data collected at the beginning of the training are discussed, with reference to the school order and the proposed training course.
2024
dic-2024
Ricerca didattica e formazione degli insegnanti Modelli, approcci e metodologie
Rosanna Tammaro, Cristina Lisimberti e Andrea Tinterri
979-12-5568-263-9
Pensa Multimedia
ITALIA
Self-efficacy perception and ideas of teaching and learning. An exploratory study with teachers / Bertolini, Chiara; Landi, Laura; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese. - (2024), pp. 234-243.
Bertolini, Chiara; Landi, Laura; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
bertolini_percezioni di autoefficacia.pdf

Open access

Tipologia: VOR - Versione pubblicata dall'editore
Licenza: [IR] creative-commons
Dimensione 376.51 kB
Formato Adobe PDF
376.51 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1385748
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact