This paper presents the results of the research conducted observing “A Week at the Museum”, a project implemented in the Municipal Museums of Reggio Emilia. The aim is to describe the pedagogical structure of museum educational activities in context. We analysed 732 observational units subdivision of 61 hours of activities, coded according to organisational variables (type of activity, space, materials). The descriptive, inferential and sequential analysis highlights two main pedagogical formats: interactive presentation moments addressed to the whole class and operational phases characterised by group or individual work. The transitions between activities show an intentional didactic choreography, alternating transmission, exploration and production. The results confirm that a museum learning experience is a flexible and rhythmic didactic architecture, configuring itself as a hybrid educational space capable of integrating formal and informal elements.

Il contributo presenta i risultati di una ricerca osservativa condotta durante il progetto “Una settimana al museo”, realizzato nei Musei Civici di Reggio Emilia. L’obiettivo è descrivere la struttura pedagogica delle attività educative museali in contesto. Sono state analizzate 732 unità osservative relative a 61 ore di attività, codificate secondo variabili organizzative (tipo di attività, spazio, postura, materiali). L’analisi descrittiva, inferenziale e sequenziale evidenzia due formati pedagogici principali: momenti di presentazione interattiva rivolti alla classe intera e fasi operative caratterizzate da lavoro di gruppo o individuale. Le transizioni tra attività mostrano una coreografia didattica intenzionale, alternando trasmissione, esplorazione e produzione. I risultati confermano che l’esperienza museale può assumere i tratti di un’architettura didattica flessibile e ritmica, configurandosi come spazio educativo ibrido capace di integrare elementi formali e informali.

Osservare la scuola in museo: una ricerca osservativa / Bertolini, Chiara; Zini, Andrea; Landi, Laura. - In: METIS. - ISSN 2240-9580. - 15:1(2025), pp. 164-185.

Osservare la scuola in museo: una ricerca osservativa

Chiara Bertolini;Andrea Zini;Laura Landi
2025

Abstract

This paper presents the results of the research conducted observing “A Week at the Museum”, a project implemented in the Municipal Museums of Reggio Emilia. The aim is to describe the pedagogical structure of museum educational activities in context. We analysed 732 observational units subdivision of 61 hours of activities, coded according to organisational variables (type of activity, space, materials). The descriptive, inferential and sequential analysis highlights two main pedagogical formats: interactive presentation moments addressed to the whole class and operational phases characterised by group or individual work. The transitions between activities show an intentional didactic choreography, alternating transmission, exploration and production. The results confirm that a museum learning experience is a flexible and rhythmic didactic architecture, configuring itself as a hybrid educational space capable of integrating formal and informal elements.
2025
30-giu-2025
15
1
164
185
Osservare la scuola in museo: una ricerca osservativa / Bertolini, Chiara; Zini, Andrea; Landi, Laura. - In: METIS. - ISSN 2240-9580. - 15:1(2025), pp. 164-185.
Bertolini, Chiara; Zini, Andrea; Landi, Laura
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bertolini Zini Landi 2025.pdf

Open access

Tipologia: VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 488.92 kB
Formato Adobe PDF
488.92 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1381751
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact